Normen en Waarden

Wat moet je daar nu van denken? Saddam is ter dood veroordeeld. Uit het oogpunt van wraak en genoegdoening aan de vele honderden (duizenden?) mensen aan wiens dood hij schuldig is, is het wel terecht. Ook binnen de context van de cultuur van Irak klopt het waarschijnlijk wel. Daar doen ze niet zo erg aan heropvoeding, geloof ik.

Het staat in schril contrast met de dood van Botha, de dictator uit het Zuid Afrika van mijn jeugd. Die man was ook schuldig aan honderden (duizenden?) moorden, maar mocht gewoon z'n leven lijden* en een natuurlijke dood sterven. Hij heeft verbitterd z'n laatste jaren gesleten en nooit enige vorm van spijt betoond.

Je hebt een groot mens als Nelson Mandela nodig om gevoelens van wraak en genoegdoening om te zetten in iets positiefs. Ik vrees dat onze Jan Peter Balkenende en zijn grote broer George Bush deze grootheid niet hebben. Allebei verwelkomden ze het doodvonnis, ondanks hun zelfverkondigde christelijke normen en waarden.

Saddam gaat dood en ik zal er geen traan om laten. Maar blij wordt ik er ook niet van.

*dit is geen spelfout

 

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Via StukjeS kom ik even hier kijken. Je schrijft heel mooie stukjes (om een beetje bij haar te blijven). Echt om over na te denken en dat is natuurlijk nooit verkeerd.

Anoniem zei

Same here, je hebt het mooi verwoord.

Carpe Diem
Natasza

liszha zei

Ik vond het ook al zo'n gekke reactie van een christen als Balkenende.
Volgens mij mag alleen God over het nemen van iemands leven oordelen.