Bonnebonnebonne

Als de dagen korter worden en de temperatuur eindelijk onder de 20 graden daalt... Als de zomertijd weer is afgelopen en we het uurtje dat we in maart hebben gespaard zonder rente terugkrijgen. Als het Kruidvat chocoladeomhulde Kruidvatnoten in de schappen legt.

Dan...dan weet je dat het bonnebonnebonne tijd is. Sinterklaas is nog niet eens in Nederland, maar overal in het land beginnen dienders al geld bijeen te zamelen voor het grote feest. Ze verstoppen zich in portiekjes en om hoekjes, richten leuke fuiken in en houden je zonder schaamte aan voor een bijdrage, als bijvoorbeeld je licht het niet doet.
De wat sportievere collegadiender begeeft zich in de ochtendspits op zo'n kekke mountainbike tussen de stroom fietsers die van het station naar het oosten loopt. Hij betrapt je bij stoplichten die net niet meer helemaal oranje zijn of al bijna groen, maar waar je toch doorfietst. Hij is uiterst correct en vriendelijk bij het vragen naar je naam en adresgegevens, zodat ze een acceptgiro voor een donatie kunnen toezenden. Wat fijn toch dat, dank zij de sterke arm van Nederland de normen en waarden nog eens onder de aandacht worden gebracht.

Inderdaad, ik ben gepakt voor zonder licht ('s avonds) en rood licht ('s ochtends daarna).
En nu ophouden met lachen!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

En Stoere Schrijfster heeft nog zó gewaarschuwd!

AnJoyMe zei

Lachen? Welnee...

Ik zou niet durven...

Ze zijn overal... straks krijg ik een verzoek om een bijdrage, omdat ik lach...

Nee, ik kijk wel uit!

Anoniem zei

Ahum *slikt glimlach weg en doet zeer serieus*. En wat kost dat nou, die boetes?

Binc zei

Boete? Wie had het over boete?

Ik vrees 20 voor geen licht, 50 voor rood licht (rood is een stuk duurder dan geen), 50 voor ontbrekend identiteitsbewijs.