Kinderfiets

Op mijn fietspad staan veel stoplichten. Het is dan ook een kilometer of zeven lang en gaat dwars door de stad. Bussen, trams, taxi's en zelfs auto's krijgen op allerlei plaatsen de kans mijn fietspad over te steken, dat is goed geregeld. De fietsers moeten dan wachten, maar doen dat eigenlijk maar zelden.
Vooral waar mijn fietspad net onder het station door is gekomen, zijn veel stoplichten na elkaar en maar weinig verkeer. Alle fietsers gaan daar dan ook gewoon door, wat voor kleur het stoplicht ook heeft.

Gisteren niet. Gisteren stond er een enorme bult fietsers achter het stoplicht te wachten. En er was niet eens politie in de buurt. De hele bult fietsers stond achter een meisje met staartjes en roze linten. Een klein meisje met haar moeder, waarschijnlijk voor het eerst helemaal zelf op de fiets naar de stad. En de moeder was aan het uitleggen over oppassen en uitkijken en oranje en rode lichten en veel verkeer. En de bult fietsers luisterde mee en bleef netjes wachten tot het licht groen werd.

Zo worden kleine meisjes verwelkomd in fietsersland.

5 opmerkingen:

Michel zei

Meer kleine meisjes inzetten, helpt echt! Was gewoon undercover politieagente met dochtertje ;-)

AnJoyMe zei

Netjes van al die fietsers...
En als het meisje groot is, is ze mama's wijze woorden vergeten. Net als de rest van de fietsers, al blijft het bij hen nog minder lang wachten...

Anoniem zei

Wat schattig! En wat goed dat fietsend Utrecht rekening houdt met deze dames! :-) Daar word ik vrolijk van.

Anoniem zei

@ Michel: :-))
Maarruh, heel goed van die fietsers! Ik sta ook altijd met mijn zoontje achterop stil voor het rood, en dan hoop ik maar dat die fietser die ons inhaalt, hem hoort als hij verontwaardigd zegt: "Meneer moet stoppen!"

Anoniem zei

Prachtig. Zouden we het niet altijd het voorbeeld van zulke kleine mensen moeten volgen?