Zitten

Ik zit op een stoel. Dat kan, want je kunt ergens op zitten. Je kunt ook opzitten. Dat doen honden, voornamelijk. Maar als je nog even op blijft zitten, hoef je weer niet persé een hond te zijn.

Maar behalve op een stoel kun je ook op je billen zitten. Dat lijkt hetzelfde, maar dat is het niet. En op je knieën kun je ook zitten, hoe fysiek onmogelijk dat ook mag lijken. En je kunt zelfs op niet bestaande lichaamsdelen zitten, zoals hurken.

Tenslotte kun je ergens op zitten zonder te zitten. Bijvoorbeeld op voetbal, waar je zelden zit, maar meestal loopt te rennen. Of op judo of dansles. En op school, daar zit je dan weer wel vooral te zitten, maar zelden op de school.

Je kunt op je geld zitten en op zwart zaad. Op hete kolen, wat me niet fijn lijkt, tenzij je van Tjakka houdt, misschien. Maar ook op rozen, wat leuk schijnt te zijn, maar mij niet zo erg aantrekt en ik bovendien niet sympathiek vind voor de rozen.

En dit wil ik de komende jaren aan een computer gaan uitleggen. Je zal er maar mee zitten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk geschreven, B&. Nog meer zitmeubilair: de kast, je praatstoel, schema. En dan hebben we het maar niet over waar je op kunt staan (scherp), liggen (apengapen), lopen (eieren). Je kunt trouwens op een stoel zitten, maar ook in. Net als je kunt zitten in de puree, of in je vel (al dan niet lekker). En behalve op de grond, kun je ook aan de grond zitten (of aan je tax, aan tafel of aan elkaar) en je kunt ook nog onder van alles zitten (de bultjes, de plak). Leg dat maar eens uit aan je computer. Volgens mij zit jij daar wel voor op je plek.