Uiterlijk

"Als iemand mij een compliment geeft voor mijn voorkomen, waar ik niets voor heb moeten doen, heeft dat geen enkele waarde. Liever heb ik te maken met mensen die mij waarderen op wat ik in mijn films laat zien."
Een quote van Jake Gyllenhaal, die onder andere in de film Brokeback Mountain speelde.

Het is niet ongebruikelijk dat mensen die om hun uiterlijk bewonderd worden -en daar niet zelden een materieel rijk leven aan overhouden- dit soort dingen zeggen. Ik vind dat altijd behoorlijk ondankbaar. Mensen besteden meer en meer tijd en geld aan het stroomlijnen van hun uiterlijk en maar zelden lukt het om een paleis op een slechte fundering te bouwen.
Dat is jammer voor de lelijkerds onder ons. Een minder fraai uiterlijk leidt vaak tot levenslange onzekerheid en het is lastig je andere talenten (zoals prachtige filmrollen spelen) te tonen als je onzeker en lelijk bent. Dus wees gewoon blij met je mooie kop en zeur niet!

Natuurlijk heeft onze acteur eerlijke intenties met z'n uitspraak. Iedereen wil het liefst beoordeeld worden op wie hij is, niet op hoe hij er uit ziet. Vaak wordt er dan ook nog bij genoemd dat het één je gegeven is en dat je voor het ander hebt moeten werken, studeren of oefenen.

Zou dit niet een overschatting zijn van onze talenten? Is er een essentieel verschil tussen de vorm van je hoofd en de vorm van je persoonlijkheid? Beide krijg je in aanleg mee bij je geboorte, net als je talenten. Waarom zou het vermogen om mooi te acteren hoger gewaardeerd moeten worden dan een mooie neus. Beide kun je nauwelijks beinvloeden. Je kunt het cultiveren en bijschaven, maar er nooit echt iets anders van maken.
Beide zijn onderhevig aan de tand des tijds. Koppen worden ouder, haren grijs. Talenten blijven in aanleg wel bestaan, maar de uitvoering laat op hogere leeftijd te wensen over.

Waar komt nu die rare dubbele houding vandaan? Iedereen wil mooi zijn en daar om bewonderd worden. Maar niemand wil dat uiterlijk de enige reden van waardering is.

Ik probeer er maar gewoon tevreden mee te zijn als mensen me waarderen. Of het nu is om mijn edele gelaatstrekken of om het feit dat ik zulke prachtige stukjes kan schrijven.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

....al zoveel dagen 0 reacties....vis je naar een complimentje B&n?
Kun je krijgen. Omdat ik een groot deel van mijn leven heb rondgevaren in Neerlands sloten geniet ik van je reisverhalen. Ik hoop dus op meer China!

Anoniem zei

Hi Ben,
Helaas weet ik niet hoe je eruit ziet, dus ik kan je niet complimenteren over de edele gelaatstrekken. Daarentegen kan ik je wel meedelen dat je prachtig schrijft, zowel stukjes als gedichten. Maarruh.. stiekem wist je al dat ik daar zo over denk. Toch? Groetjes, een andere trouwste fan.