Happy feet

Soms weet ik niet meer wat werkelijkheid is en wat verzonnen. Laat ik eerst uitleggen hoe ik denk dat het in werkelijkheid is:

Happy Feet is een animatiefilm, die gaat over pinguins. Dat betekent dat die pinguins niet echt zijn, maar door de computer nagebootst.

Het journaal laat filmpjes en verhalen zien van echt gebeurde dingen, in de echte wereld.

Bovenstaande twee stellingen lijken allebei onomstotelijk waar te zijn. Nu heb ik pas Happy Feet gezien en ik vond die pinguins akelig realistisch. Ze konden wel praten. En dat is vreemd voor pinguins, geef ik toe. En de hoofdpinguin in de film kon tapdansen (of is het tapdancen?).
Die hoofdpinguin zwemt in de film de halve wereld over om de mensen te waarschuwen dat het niet goed gaat met het leefgebied van de pinguins. Ja, duh, dat doen alleen animatiepinguins, dacht ik nog toen.

Het journaal heeft een filmpje over een pinguin die de halve wereld is overgezwommen, zonder duidelijk doel of reden. Kijk maar. Hij is in de war, zeggen ze.

Dat is ook een filmpje, net als Happy Feet. Maar het journaal bericht alleen over dingen die echt waar zijn, toch?
Ik ben er opeens niet meer zo zeker van. Ze moeten in ieder geval maar eens goed in de gaten houden of die pinguin niet gaat tapdansen. Die van het journaal.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bijzonder verhaal en heel stimulerend om ons vaker af te vragen wat echt en waar is en wat niet. Het kan immers zo maar zijn dat we weer eens vast zitten in een idee. Ik kijk uit naar een tapdansende pinguin met een missie.