Apekool

Ik begrijp soms mensen niet. Dat heeft vooral te maken met de beoordeling wat belangrijk is in het leven en wat niet.

Ik vind geld bijvoorbeeld niet belangrijk. Veel mensen vinden geld wel heel belangrijk en laten daar hun daden door leiden. Die mensen begrijp ik niet, maar ik kan hun beweegredenen wel volgen. Als u begrijpt wat ik bedoel.

Sommige mensen worden door iets anders gedreven. Ze willen graag andere mensen de schuld geven. Zo noemen ze het nooit, er wordt altijd gesproken over "verantwoordelijkheden" of "aansprakelijkheid". Wanneer ergens iets mis gaat is het maar zelden zo dat iemand daar met opzet de hand in heeft, zoals op 9 september 2001. Soms is het luiheid en/of domheid: vuurwerk niet goed opgeslagen, peuk erbij gegooid.
Maar als vergeten wordt de boegdeur te sluiten van het schip waar je zelf op vaart, dan is dat lui noch dom noch aanspreekbaar. Dat is gewoon keiharde pech.

Onder de mensen die op zoek zijn naar aansprakelijkheid verwacht ik veel bange mensen. Mensen die hopen alles zo te regelen dat er nooit meer iets fout gaat in hun leven. Gelukkig (of helaas?) is het leven een onvoorspelbare chaos en elke zekerheid een schijnzekerheid.
Dit is een besef dat nog niet is doorgedrongen bij de mensen die Blijdorp (what's in a name) willen aanklagen omdat een aap iets onwaarschijnlijks heeft gedaan. Er is die mensen nota bene geen haar gekrenkt. Ze zijn waarschijnlijk geschrokken en hebben een vrindje die advocaat is.

Ik wens deze mensen veel sterkte bij de rest van hun leven. Het zal zeker leerzaam zijn.

Geen opmerkingen: