Reiger


De maan kwam vanavond reuzegroot en rood op. Hij hing net boven de horizon toen ik hem zag, enorm vol te wezen.
Er zat (eigenlijk "stond") vanavond een reiger op de reling langs de Leidseweg. In het donker. Dat is raar, want hij was duidelijk veel te groot en de reling te hoog. Reigers moeten ergens door een slootje ploegen of roerloos staan te staan op een plaats waar ze met een sierlijke nekbeweging een visje kunnen verschalken.
- Even een zijstraatje: zijn er behalve visjes nog andere dingen die verschalkt worden? Ik denk van niet. -
Deze reiger zat op een reling, minstens twee meter boven het water, in de stad. Daar horen meeuwen of duiven of spreeuwen. Misschien dacht hij een meeuw te zijn.

Het zien van die reiger is aanleiding om mijn oude hobby weer eens af te stoffen. Ik zoek mensen die met mij een cultuurgoed willen beschermen en strijden tegen het verval in het straatbeeld. Deze reiger was een typisch voorbeeld van de dreiging van de reiger. Het gaat zo goed met de reiger, dat een typisch Nederlands verschijnsel volledig uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen.

De plastic reiger.

Jarenlang heeft hij ons de reigerschaarste laten vergeten en stond hij, naast zijn vriend de vissende tuinkabouter, in menig voortuin naast het ingegraven afwasteiltje acte de presence te geven. Maar jaar na jaar is de levende reiger zo onbeschaamd in z'n voortplantingsdrift geweest, dat de plastic reiger afgedankt is.
Daarom roep ik u op tot het inzenden van foto's van plastic reigers, die ik op dit weblog dan zal eren om jaren van trouwe dienst, in stilte.
Mochten er voldoende vrijwilligers zijn om een bestuur te vullen, dan wil ik zo ver gaan om de VTBVDPR op te richten. U kunt het acroniem zelf aanvullen, neem ik aan. Via subsidie en een sterke lobby zullen we ervoor zorgen dat er iets aan gedaan wordt. Want het kan zo echt niet langer.

Ik reken op uw steun.

1 opmerking:

Anoniem zei

wat ik jammer vind:
vanochtend las ik in alle vroegte dit artikel; reacties 0.
Nu was ik hoopvol gestemd dat dit i de loop van de dag, met al die vaste lezers van B& wel zou veranderen.
Maar tot mijn grote schrik zie ik dat er nog steeds niemand zich heeft gemeld.

En het is al 15.45 uur!!

Kom op mensen! Het gaat hier om de reiger!!