Tijd

Tijd is raar. Ik verbaas me er al m'n hele leven over. Bijna iedere dag ga ik naar de universiteit. Ik stap dan een half uur eerder op m'n fiets en als er geen bijzondere dingen gebeuren, is het een half uur later als ik op de universiteit aankom.

Heel voorspelbaar. Als ik langzamer fiets of wind tegen heb, wacht de tijd niet even op me, zodat ik nog steeds na een half uur aankom. Dat is wel jammer. Misschien ook wel goed, want dan zouden alle andere mensen te vroeg zijn.
En als ik nu eens afspreek met iedereen om net zo langzaam te gaan bewegen als ik met wind tegen. Dan zouden we allemaal precies evenveel later zijn en waren we dus weer allemaal op tijd. Als ik tenminste de klokken ook zo ver zou krijgen.

En als ik nu eens stil zou gaan staan? Ja, dan gaat de tijd gewoon door. Dan spreken we af dat we met z'n allen stil gaan staan. Sterker nog: alle mensen en alle dingen blijven stilstaan. Is er dan nog tijd? Echt alles staat stil, ook de planeten enzo. Alsof er een enorme dochter van Ti-Ta Tovenaar met haar vingers heeft geknipt.

Volgens mij staat de tijd dan ook stil. Want tijd is geen objectief ding, het is een verschilmeter. Het verschil tussen waar ik nu ben en waar ik straks ben, het verschil tussen hoe de wereld er nu uit ziet en hoe de wereld er straks uitziet. Maar als alles hetzelfde blijft, dan is dat verschil niks, nul, nada. En dan is de tijd er dus ook niet.

Het vervelende van dit soort gedachtenkronkels is dat je ze nooit kunt testen. Je kunt de hele boel niet stilzetten. En als je dat toch zou lukken, dan komt het nooit meer op gang, want wie of wat gaat er dan het eerst bewegen. Niks! Want om te gaan bewegen heb je al beweging nodig en als er helemaal niets beweegt, gaat er ook niets meer bewegen.

Dat is wel voldoende reden om te bedenken dat er altijd beweging geweest is, want anders stond alles nu ook stil. En dus is er ook altijd tijd geweest. Dat is prettig om te weten, want als het er altijd was, zal het er ook wel altijd blijven. Tijd genoeg.

Waarom heb ik dan nooit ergens voldoende tijd voor....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien gaat de tijd soms wel echt sneller en soms langzamer, maar dat merkt natuurkijk niemand. Net zomin je het merkt als alles af en toe helemaal stil staat. Wie weet gebeurt dat ook wel? Maar dan niet gaan vragen wat de tijd in die tussentijd te doen heeft, want dan wordt het wel weer heel ingewikkeld. Misschien mogen de marsmannetjes de tijd dan even gebruiken?

jelle zei

ha

(je wil niet weten hoe ik op je blog terecht kom, een student van mij heeft van je gecopieerd, die ga ik nu morgen van plagiaat beschuldigen)

maar over je stukje:
ken je Momo en de Tijdspaarders? Een kinderboek, daarin staat op het einde alles stil (behalve de hoofdpersoon) omdat de tijd stilstaat. Met een rotklap botst hij dan tegen stilhangende stofdeeltjes in de lucht op (tja, die hangen ook stil); met andere woorden, het is nogal een 'grote' gedachte om je voor te stellen dat ALLES stil staat. (atomen ook? electronen ook? etc)

Leuke blog!
Groet
Jelle