Emotiv

Weer een stapje in de vervaging tussen werkelijkheid en virtualiteit. De Emotiv. Een helm waarmee een soort EEG gemaakt wordt, een opname van de electrische stroompjes in je brein. Aan die opname kan worden afgeleid wat je emoties en intenties zijn en die kunnen vervolgens omgezet worden in opdrachten aan een computerprogramma.

Het klinkt als science-fiction en 1 april, maar het lijkt serieus. Kijk zelf maar hier of hier voor een wat meer objectief verslag.

Ik blijf zelf toch sceptisch. Ik heb pas geleerd dat het heel moeilijk is om vanuit de opnamen die je aan het schedeloppervlak maakt terug te redeneren waar precies het signaal vandaan komt. Dat kan van een gebiedje 2 cm "diep" in de hersenen zijn en vrij dichtbij de plaats waar je meet, maar ook van een gebiedje dat dieper ligt en wat verder van het meetpunt af. En het maakt nogal uit voor de intentie of een signaal uit je spraakgebied of je beweeggebied komt.

Hoe de Emotiv mensen dit hebben opgelost is me nog niet duidelijk. Volgend jaar zou het op de markt moeten komen, dus dan zullen we het allemaal zien en misschien beleven. De techniek is gelukkig nog grof: emoties en bewegingen doorgeven, dat vind ik niet zo'n probleem. Het wordt vervelender als mijn virtuele collega opeens in een opgeblazen varken verandert, omdat ik op die manier over hem denk.

Een nieuwe dimensie aan eerlijkheid komt er aan. "Big Emotiv is feeling you", daar kan geen Orwell tegenop. Gelukkig kun je de helm afzetten.

Geen opmerkingen: