Presentatie

Vandaag zou ik een presentatie geven. Nu is dat geen hobby van me. Aandacht vind ik leuk, als het gaat om aandacht voor mijn stukjes. Aandacht voor mijn verschijning vind ik lastig. M'n lichaam gaat dan m'n gedachten in de weg zitten.

Het was vandaag extra lastig omdat gevraagd werd een presentatie te geven over een zeer abstract onderwerp. RDF, OWL, ontologies, voer dat maar eens aan Google. Vorige week kon ik daar nog weinig over vertellen. Vandaag moest er een presentatie over komen. Ik mocht de praktijkoefeningen doen.

Tijdens de voorbereiding (vooral het doorlezen van 200 bladzijden informatie) voelde ik al dat ik dit niet helemaal ging redden. Het was te veel. Daar kreeg ik het benauwd van en om dat tegen te gaan ging ik nog harder lezen en nog meer proberen de informatie onder controle te krijgen, wat nog steeds niet lukte. Tot ik, het was inmiddels al gisteravond, concludeerde dat ik het niet zou redden en dat ik om hulp zou moeten vragen aan mijn publiek. Dat voelde als falen en bevrijding tegelijk.

Daarna was het niet meer moeilijk. Ik trad mijn publiek ontspannen tegemoet, presenteerde wat ik wel had en vroeg om hulp bij wat ik niet had. En toen werd het heel leuk.

Goede tip voor volgende keer: geen onmenselijke inspanning meer proberen te doen, gewoon zeggen dat je het niet redt en hulp vragen. Het blijft lastig.

Geen opmerkingen: