Leefbaar

Zo de verkiezingen zijn weer achter de rug. De indruk die ik van de bestuurlijke bekommeringen van de provincie kreeg, werd gevormd door de radio. Veel milieugedoe in de provincie, is mijn conclusie.

Een aantal reportages vanaf lokatie gingen tussen voor- en tegenstanders van dierenleed. Moeilijk om die mensen uit elkaar te houden. Allemaal presenteren ze zich namelijk als beschermer der dieren. Dat zal wel met het succes van de Partij voor de Dieren te maken hebben. Kievitseirapers schijnen ook enorme liefhebbers te zijn van kievitten buiten het ei. Want wie moet anders de eieren voor volgend jaar leggen? En zonder eieren, niks te rapen.

Het verschil zit hem in de nuances. Zo wil de één een hek van 2,40 meter om Zandvoort heen hebben, zodat de damherten er niet overheen kunnen springen om aangereden te worden. De ander schiet de herten liever af, zodat er zo weinig overblijven dat ze niet meer over hekken heenspringen.

Ik denk wel te weten wat een damhert zelf zal prefereren. Maar dat denken de schietgragen ook te weten. Zo wist er eentje te vertellen dat er toch echt honderden reeën afgeschoten moeten worden. "Om het leefbaar te houden voor mens en dier", wist hij er bij te vertellen.

Bijzonder.

1 opmerking:

VenusVido zei

Mijn vader is fervent visser. Hij vindt zichzelf een jager die de visstand in balans houdt. Ja, ja. Ik kan hem wel eens vragen of hij een partij voor de vissen op wil richten (of: voor de vissers...)