Wijk

De slechtste én de beste wijk van Nederland liggen in Utrecht. Tenminste als ik het ANP mag geloven en zij het CBS. Ik heb zo mijn twijfels...

Natuurlijk is de slechtste wijk "Van Vollenhovenlaan". Wat wil je met zo'n naam. Alleen is dat dus een laan en geen wijk. De wijk waar de laan in ligt is Kanaleneiland. Al jaren lang in de media geroemd als schoolvoorbeeld van een achterstandswijk.

Oog in Al is een buurwijk van Kanaleneiland. Ook beroemd, maar dan vooral door de filemeldingen. Ik kom wel eens in Kanaleneiland. Je kunt er gewoon in, zonder politiebegeleiding. De bloedbank is in Kanaleneiland (o ironie) en daar was ik lid van. Ik lig daar eens per maand plasma te fereseren. Vraag me niet wat het is, maar zo heet het: "plasmaferese". Dat duurt een klein uurtje, waarin je aan een soort centrifuge gekoppeld bent via een naald in je arm. Een rustpunt in mijn drukke leven.

Tijdens één van die uurtjes kwam een zuster de zaal op lopen met een rinkelende sleutelbos in haar omhooggestoken hand. "Wie heeft er een gouden fiets?". Dat was ik. Mijn fietssleutel is onlosmakelijk verbonden aan de sleutel van mijn huis, werk, huis van vriendin, huis van moeder, nog een andere fiets, kast op m'n werk, brievenbus, kelderdeur en nu vergeet ik er vast nog een paar. Heel ongelukkig en buitengesloten zou ik mij voelen, zonder deze rinkelende bos. Waarom laat ik hem dan in mijn fiets zitten!

Gelukkig had een lieve Marokkaanse jongen de sleutels uit mijn fiets gehaald en ze netjes bij de bloedbank afgeleverd. Zo'n wijk is dat dus, Kanaleneiland.

Van Voordorp, de beste wijk van Nederland, heb ik een luchtfoto. Geeuw en gaap.

 

1 opmerking:

Anoniem zei

De beste wijk, maar zonder eigen winkelcentrum. Onmogelijk. En werkelijk alle straatnamen zijn politiek correct. Een gemiste kans;^)