Lingo

Over Lingo ga ik niets schrijven. Ik laat dat onderwerp graag aan de Tweede Kamer en de regering over. Gelukkig dat deze volksvertegenwoordigers zich bezighouden met het bewaken van dit stukje cultureel erfgoed, dan hoef ik er tenminste niet meer naar te kijken. Dat er een luchtje zat aan Lingo weet ik al sinds ze RAAMNEGERS als geldig woord met 10 letters presenteerden.

Het is sloof-je-uit maand in Den Haag. Het is nog niet zo erg als in de Verenigde Staten, waar ze halverwege de zittingsperiode van een president al voorzichtig bezig zijn met de campagne voor de volgende. Marc verzamelt daar mooie stukjes over op zijn weblog. Hier in Nederland werkt iedere politicus zich in het zweet om in "de media" te komen. Of het rappen, parachutespringen of hoofdredacteurtje spelen is, maakt niet uit. De lijstaanvoerders tuimelen over elkaar heen om in beeld te komen van een of andere doelgroep. Allochtonen, of allochtonenhaters, jongeren, vitale ouderen, ondernemers, allemaal moeten ze op een positieve manier worden aangesproken door een fris, ondernemend gezicht met een blije boodschap.

Ze worden inhoudelijk ingehaald door de stemwijzers, die wel letten op de inhoud en niet op vorm. Daar weet je in 30 vragen waar je thuishoort. Lekker makkelijk, lekker snel. Stemwijzer.nl

Allemaal verschijnselen van onze democratie, die het waard is om te verdedigen en -blijkbaar- zelfs op te dringen aan culturen waar ze andere samenlevingsvormen hebben. Ik heb het gevoel dat we iets missen, maar omdat ik vandaag watten in mijn hoofd heb en een troebele blik, komt het er niet van om het scherp te formuleren. Revolutie uitgesteld wegens naderende verkoudheid. U hoort nog van ons.

Geen opmerkingen: